معیار چینی مناسب
مدت هاست که استفاده از ظروف چینی درزندگی ما با توجه به تمام محاسن و معایبش رواج یافته و همین موضوع باعث شکل گیری تجارتی قابل ملاحظه در بازار مصرف شده است. انواع و اقسام ظروف چینی با شکل ها و طرح های مختلف هم اکنون در مراکز خرید کشورهای مختلف بسیاری از خریداران به خود مشغول کرده درحالی که گروه عمده هم در پشت صحنه مشغول به تولید طرح ها و نمونه های جدید با استفاده تکنولوژی های متفاوت هستند.
به هر حال خرید از این بازار پررنگ و لعاب همیشه دغدغه ای برای کدبانوی خانه بوده تا بتواند از میان اینهمه تنوع بهترین و اقتصادی ترین گزینه را انتخاب کند از این رو بازار جام جم این هفته سری به شوش بازار بلورفروشان در خیابان صابونیان زده تا برای شمایی که قصد خرید ظروف چینی آشپزخانه دارید از راز و رمزهای این وسایل برایتان بگوید.
_ معیار چینی مناسب چیست؟
بطور کلی براساس تحقیقات گسترده ظروف چینی به عنوان قابل اعتماد ترین ظروف آشپزخانه برای مصارف روزانه و خوراک پذیرفته شده اند اما این لوازم نیز باید دارای معیارهایی خاص باشند تا به عنوان ظروف چینی قابل قبول و خوب از آنها یاد شود این معیارها برای ظروف چینی با مصارف معمول و روزانه عبارتند از مقاومت درمقابل ساییدگی، ثبات رنگ و طرح در مقابل مواد شوینده ، ضربه، مقاومت درمقابل شوک های حرارتی، سبک بودن وزن ، مقاومت درمقابل خوردگی و در نهایت تثبیت رنگ های مورد استفاده در آن باشد .
به این ترتیب اگر شرایط بالا مهیا بود می توان گفت ظرفی که خریداری کرده ایم دارای شرایط مناسبی برای استفاده روزانه است و می توان به آن اعتماد کرد.
_ آرکوپال با چینی متفاوت است.
یکی از اشتباهات خریداران امروزی این است که ظروف آرکوپال را در ردیف ظروف چینی آشپزخانه درنظر می گیرند و همان انتظار را از این گروه ظروف دارند درحالی که آرکوپال تفاوت های عمده ای با ظروف چینی دارد. بطور کلی آرکوپال همان شیشه است که به استفاده از حرارت بالا ، فعل و انفعالات شیمیایی و دستگاه های مخصوص به شکل کنونی درآمده است.
از ویژگی های منحصر بفرد این نوع ظروف سبک تر بودن آنها نسبت به چینی و مقاومت بیشتر آنها در برابر ضربه است اما نباید فراموش کرد که خاصیت پیرکس بودن (مقاومت بسیار بالا دربرابر شوک حرارتی) از ویژگی های بارز این نوع ظروف به حساب می آید . این درحالی است با توجه به تکنولوژی ساخت و تولید این ظروف می توان نقوش بسیار شفاف تر و زیباتری نسبت به چینی روی آنها طراحی کرد .  اما امروزه یکی از مهمترین  تفاوت های آرکوپال با چینی ها قابلیت استفاده این ظروف در دستگاه ماکروویو است که کاربردی بسیار زیاد در زندگی کنونی ما دارد و عاملی برای انتخاب بیشتر خریداران شده است هرچند برخی از ظروف چینی هم قابلیت استفاده در ماکروویو را دارند.

_ فناوری لعاب داخلی را جدی بگیرید
ممکن است ظروف چینی قدیمی را دیده باشید که در اثر استفاده مکرر و مرور زمان ترک هایی زیر لعاب آنها ایجاد شده و کمی از جلای اولیه آنها کاسته شده است همین موضوع باعث شده تا تولید کنندگان با استفاده از تکنولوژی های نوین دست به ابتکار عملی جالب بزنند تا علاوه بر بالابردن مقاومت ظروف چینی آنها را در مقابل اینگونه ترک ها نیز بیمه کنند.
در این روش کارخانجات لعاب را مانند لایه ای شفاف و محاظ روی طرح ها و نقوش کلی ظرف استفاده می کنند تا علاوه بر محافظت نقوش هنگام شستشو آن را بسیار خوش رنگ تر برای ارایه به مشتری به بازار ارایه کنند برای اطمینان از استفاده این تکنولوژی در ظرف مورد نظر شما علاوهبر گفته های فروشنده بد نیست به عبارات زیر توجه داشته باشید تا در صورت حک شدن آنها زیر ظرف چینی مورد مطمئن باشید که از این فناوری در آن استفاده شده است.
در مورد طرح هایی که در آنها فلزاتی مثل طلا استفاده شده است عباراتی زیر استفاده می شود  "Inglaze Decoration"  و"Dishwasher Safe" و از سوی دیگر برای آنهایی که بدون فلزات طراحی شده اند می توانید این جملات را ملاحظه کنید "Inglaze Decoration" و "Microwave & Dishwasher Safe".
_ ایرانی یا خارجی مسئله این است؟
بطور کلی براساس آمار ارایه شده کشورهای چین، آلمان، فرانسه ، انگلستان، لهستان ، اسپانیا ، ژاپن و کره جنوبی به عنوان تولید کنندگان مطرح جهان شناخته شده اند و عمده تولید بازار را به ترتیب به خود اختصاص داده اند و ایران هم به عنوان تولید کننده ظروف چینی 5 درصد از کل تولیدات این نوع ظروف را در کنار دیگران به خود اختصاص داده است.
این درحالی است که با توجه به تکنولوژی و البته هنری که نزدی ایرانیان است و بس این صنعت رشد قابل قبولی داشته و هم اکنون محصولات چینی کشورمان به بسیاری از کشورها صادر می شود بنابراین اکثر تولیدات داخلی ایران که به صورت استاندارد تولید می شوند قابلیت رقابت نزدیکی با محصولات خارجی دارند و می توان از آنها در برخی موارد حتی بالاتر از خارجی ها یاد کرد پس اینگونه نیست چون برخی از ظروف خارجی هستند بدون قید و شرط آنها را انتخاب کنیم بلکه باید میان تولید ات وطنی نیز میان گزینه های قابل قبولی باشیم تا بین خارجی و داخلی یکی را انتخاب کنیم.
 
_ توصیه هایی برای  نگهداری مناسب چینی
بدون تردید ظروف چینی پس از مدتی استفاده دچار آسیب هایی خواهند شد که برای کاهش این آسیب ها بد نیست از راهکارهای زیر استفاده کنیم البته عواملی که ممکن است باعث ایجاد ضایعه به این وسیله در منزل شما باشد را به گروه های زیر تقسیم بندی کرده و یک به یک آنها را بررسی خواهیم کرد. 1. هنگام جابجایی2. هنگام شستشو 3. لکه گیری
هنگام جابجایی: از آنجا که معمولا ظروف چینی به صورت دسته ای داخل محفظه کابینت منازل قرار می گیرند و هنگام شستشو یا جابجایی همانطور جابجا می شوند بهتر است برای جلوگیری از  خراشیده شدن سطوح آنها به یکدیگر هنگام چیدن آنها داخل کابینت یک برگ دستمال کاغذی میان هریک از ظرف قرار دهیم و آنها را در دسته های کوچک جابجا کنیم .
هنگام شستشو: شاید شما از آن دسته افرادی باشید که هنوز هم با استفاده از روش های سنتی ظروف خود را شستشو میدهید بنابراین دقت کنید هرگز برای شستشوی اینگونه ظروف از اسکاچ سخت استفاده نکنید یا اینکه هرگز از مواد شوینده قوی برای شسشتن این گونه ظروف استفاده نکنید .
لکه گیری:  اگر ظروف چینی منزل شما لک شد بهترین روش درست کردن محلولی از آب ، سرکه و نمکه است می توانید ظروف خود را برای چند ساعت داخل این محلول قرار دهید تا به خوبی درخشان و شفاف شوند. به خاطر داشته باشید گاهی اوقات توصیه شده برای لکه بری و شفافیت بیشتر ظروف را همراه پودر ظرفشویی داخل دیگ بجوشانید فراموش نکنید این کار باعث از بین رفتن لعاب و البته ترک خوردن سطح داخلی ظروف خواهد شد و به سرعت از جلای ظروف شما خواهد کاست بنابراین از این روش خودداری نمایید.
توصیه های بهداشتی
براساس تحقیقات پزشکی انجام شده ظروف چینی که دچار ترک یا پریدگی شده اند برای سلامتی انسان زیان آور هستند چون در آن بخش از ظرف که ترک خورده یا شکستگی ایجاد شده مکروب و باکتریهای گوناگونی رخنه کرده و تکثیر می شوند و هربار که از آن ظرف استفاده می کنیم درواقع  مقداری از آنها را نیز می خوریم پس اگر ظروف شما دچار هر یک از این عارضه ها شده به سرعت آن را جایگزین کنید تا به سلامتی خودتان آسیب نرسانید.
لازم به یادآوری است برخی افراد توصیه می کنند درصورت ترک خوردن ظروف چینی برای ترمیم آنها این ظروف را داخل شیر بجوشانید تا این مشکل برطرف شود و ظرف مورد نظر ترمیم شود این توصیه از لحاظ پزشکی هرگز قابل قبول نیست و دوباره سلامتی خودتان را به خطر خواهید انداخت بنابراین فراموش کنید و سعی کنید ظرف تازه ای جایگزین کنید چون پیشگیری همواره از درمان ساده تر است.


فروشگاه ظروف چینی مینی شوش با سالها تجربه در فروش این محصولات اکنون فروشگاه اینترنتی خود را جهت فروش و توزیع محصولات چینی برند و سرویس قاشق چنگال افتتاح کرده است با ما باشید.